lørdag, mars 01, 2008

MELLOM HIMMEL OG JORD




2 Glem ikke å være gjestfrie, for på den måten har noen hatt engler som gjester, uten å vite det. (Hebr 13, 2)


Det var dette jeg bare måtte skrive om: jeg hørte på programmet "Mellom himmel og jord" i NRK 1. Det var en samtale med en politimann fra Trondheim som heter Stein. Han var en spesiell politimann som arbeidet med unge rusmisbrukere. Han våget å være tilstede for de unge - mange manglet nettverk. Både hans kone og barn deltok i dette fordi det hendte at han ba de unge hjem.


Det som gjorde sterkest inntrykk på meg var da han fortalte om ei jente på 17 år som han hadde fått kontakt med. Hun var litt ufordragelig og de kranglet mye og han holdt på å gi henne opp. Så fikk han det ordet i innledningen. Han ba henne hjem til seg og da ble hun helt forandret. Hun ble en storesøster for barna hans og familien var veldig glad i henne.


14 dager etter siste besøk gjorde hun selvmord og dette kom som et sjokk på familien. Da oppdaget Stein at dette ordet i Hebr 13, 2 sto på bordkalenderen for den dagen hun besøkte dem sist.


Dette ble veldig sterkt for meg, tårene rant og jeg tenkte på Solfrid som avsluttet livet i samme alder. Vi fikk ha henne i 17 år: en god barndom og en turbulent ungdomstid. Hun gjestet oss og englene frydet seg!

Ingen kommentarer: